Pesten


Een definitie van pesten op school luidt als volgt: "Pesten is het systematisch uitoefenen van psychische en/of fysieke mishandeling door een leerling of een groep leerlingen van één of meer klasgenoten, die niet (meer) in staat zijn zichzelf te verdedigen.'' Met deze definitie is het verschil tussen pesten en plagen duidelijk aangegeven. Bij plagen is sprake van incidenten. Pesten echter gebeurt systematisch: een aantal keren per week, een keer per week of regelmatig.



REGELS DIE GELDEN IN ALLE GROEPEN:

1. Doe niets bij een ander kind, wat je zelf ook niet prettig zou vinden

2. Kom niet aan een ander als de ander dat niet wil.

3. We noemen elkaar bij de voornaam en gebruiken geen scheldwoorden

4. Als je kwaad bent ga je niet slaan, schoppen, krabben (je komt niet aan
    de ander). Probeer eerst samen te praten. Ga anders naar de meester of de juf.

5. Niet: zomaar klikken. Wel: aan de juf of meester vertellen als er iets gebeurt
     wat je niet prettig of gevaarlijk vindt.

6. Vertel de meester of de juf wanneer je zelf of iemand anders wordt gepest.

7. Blijft de pester doorgaan dan aan de meester of juf vertellen.

    Kinderen die pesten zitten zelf in de nesten !

8. Word je gepest praat er thuis ook over, je moet het niet geheim houden.

9. Uitlachen, roddelen en dingen afpakken of kinderen buitensluiten vinden
     we niet goed.

10. Niet aan spullen van een ander zitten

11. Luisteren naar elkaar

12. Iemand niet op het uiterlijk beoordelen of beoordeeld worden

13. Nieuwe kinderen willen we goed ontvangen en opvangen. Zij zijn ook welkom op

      onze school.

14. Opzettelijk iemand pijn doen, opwachten buiten school, achterna zitten om te

      pesten is beslist niet toegestaan.

15. Probeer ook zelf een ruzie met praten op te lossen. Na het uitpraten kunnen we

      ook weer vergeven en vergeten.


      Deze regels gelden op school en daarbuiten

Toevoeging:

Kinderen mogen in hun eigen groep een aanvulling geven op deze vastgestelde

schoolregels, in overleg met de leerkracht.

Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, dit zijn de zgn groepsregels

Zowel schoolregels als groepregels zijn zichtbaar in de klas opgehangen.

We bieden alle regels tegelijk aan en iedere groep kiest een regel van de week en

hangt deze goed zichtbaar op in het lokaal. Ook kunnen we een regel, goed zichtbaar,

in gangen van de school ophangen.


AANPAK VAN DE RUZIES EN PESTGEDRAG IN VIER STAPPEN:


Wanneer leerlingen ruzie met elkaar hebben en/of elkaar pesten proberen zij en wij:


STAP 1:

Er eerst zelf ( en samen) uit te komen.


STAP 2:

Op het moment dat een van de leerlingen er niet uitkomt ( in feite het onderspit delft

en verliezer of zondebok wordt) heeft deze het recht en de plicht het probleem aan de

meester of juf voor te leggen.


STAP 3:

De leerkracht brengt de partijen bij elkaar voor een verhelderingsgesprek en probeert

samen met hen de ruzie of pesterijen op te lossen en (nieuwe) afspraken te maken.

Bij herhaling van pesterijen / ruzies tussen dezelfde leerlingen volgen sancties


STAP 4:

Bij herhaaldelijke ruzie/ pestgedrag neemt de leerkracht duidelijk stelling en houdt

een bestraffend gesprek met de leerling die pest /ruzie maakt. De fases van bestraffen

treden in werking (zie bij consequenties).

Ook wordt de naam van de ruziemaken/ pester in de "Dit-kan-niet" map genoteerd.

Bij iedere melding in de map omschrijft de leerkracht 'de toedracht'. Bij de derde

melding in de map worden de ouders op de hoogte gebracht van het ruzie-pestgedrag.

Leerkracht(en) en ouders proberen in goed overleg samen te werken aan een

bevredigende oplossing.


De leerkracht biedt altijd hulp aan de gepeste en begeleidt de pester, indien nodig in overleg met de

ouders en/of externe deskundigen.


Dit PESTPROTOCOL heeft als doel:

" Alle kinderen mogen zich in hun basisschoolperiode veilig voelen, zodat
   zij zich optimaal kunnen ontwikkelen"

Door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen,
als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken op deze regels en afspraken

Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen
in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan!


Leerkrachten en ouders uit de oudercommissie en de medezeggenschapsraad onderschrijven

gezamenlijk dit PESTPROTOCOL